Global challenges 2014

Längst ner på sidan finns en användbar sökfunktion!

Den mångkulturella skolans roll för elevers medborgerliga  bildning och interkulturella kompetens

 Av: Fatima Inci

Den svenska skolan som jag anser bygger på ett segregerat utbildningssystem och därför riskerar elevernas bildning och deras interkulturella kompetens. Denna uppdelning främjar olikheternas negativa sida och orättvisa i ett land där demokratin styrs. Skolans värdegrund baseras på att ge varje elev en likvärdig utbildning samt att förbereda dem för att leva och samverka i samhället. Hur kan skola uppfylla detta krav i det nuvarande skolsystemet? Vilken effekt har detta segregerade skolsystem för elevers medborgerliga bildning och deras interkulturella kompetens?

 

Vi lever i ett land där olikheter har en stor betydelse för oss, medvetet som omedvetet. När jag gör vissa val i livet tänker jag oftast på vem jag ska stöta på och hur det ska gå, med tanke på att de personerna kanske har en helt annan kultur, nationalitet eller helt olika uppfattningar och åsikter som skiljer sig från ens egna. Att stöta på olikheter är något som vi gör varje dag, och med en respektfull attityd i samband med möten så kan vi uppfylla gemenskap. Detta är något som vi bör sträva mer mot i skolvärlden, men eftersom ”vi-och-dem” -tänkandet fortfarande finns blir det svårt. När elever då ska välja skola kan miljön vara den faktor som avgör valet. Lika drar sig till lika vilket leder till att grupperingar skapas. Denna homogena uppdelning leder i sin tur till att eleverna inte får lära sig att bl.a. samspela med andra människor som skiljer sig från dem. Tomas Englund (2013) förklarar i boken Medborgerlig Bildning, vilken inverkan skolan som mötesplats har för elevers utveckling av tolerans och respekt i viktiga samhällsfrågor som t.ex. jämlikhet, samt att homogena lärandemiljöer står i vägen för denna utveckling. (Nanny Hartsmar, Bodil Liljefors Persson, s.44). I ett mångkulturellt klassrum får eleverna en möjlighet att inhämta andra viktiga kunskaper som kommer ha betydelse för framtida rum.

 

På religionslektionerna i gymnasiet får eleverna kunskaper om världens religioner och andra livsåskådningar. Ett mångkulturellt klassrum ger eleverna då en möjlighet att lära sig av varandras religioner. På så sätt skulle de kunna bidra med att hjälpa varandra och få en fördjupad kunskap inom de olika religionerna. Denna lärandemiljö ger eleverna ett gynnsamt tillfälle att utmana sina fördomar och därmed utvecklas som medborgare. Då man inte främjar olikheter kan man på ett bättre sätt lära eleverna att samarbeta med andra människor. Detta kommer gynna eleverna i framtiden eftersom samhället är väldigt mångkulturellt och förr eller senare kommer de kanske hamna i en situation där de kommer möta på ”dom”. För att motarbeta och förbereda för sådana eventuella situationer är det viktigt att vi redan i skolan ger eleverna möjligheten att samarbeta med andra människor oavsett vår bakgrund. Istället för att kategorisera in eleverna i grupper borde vi forma ett skolsystem där skolan är lika och öppen för alla. På så sätt kan vi motarbeta ett tänkande om ”vi-och-dem”, vilket jag menar är en nyckel till vårt samhälles sociala hållbarhet.

 

Avslutningsvis vill jag då framhäva vikten av mitt budskap i denna text. För att utveckling av elevers medborgerliga bildning och interkulturella kompetens ska ske på bästa sätt är det viktigt att vi har en mångkulturell skola, långt borta från ett ”vi-och-dom”. Olikheterna hos människan är det som gör oss unika, så låt oss inte förstöra detta vackra genom att kulturellt dra gränser mellan varandra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Referens

 

Hartsmar, Nanny & Liljefors Persson, Bodil (red.) (2013). Medborgerliga bildning: demokrati och inkludering för ett hållbart samhälle. 1. Uppl. Lund: Studentlitteratur

 

Bilaga

 

Syfte

Syftet med denna text är att skapa förstålse för hur viktigt det är med att skolan ska vara öppen för alla och att vårt skolsystem kanske inte är så bra som man tror ifråga om medborgerlig bildning och interkulturell kompetens. Jag tycker att skolan ska vara en plats där elever får ta del av mångkulturaliteten, och därmed få möjlighet att interagera med människor som har en annan bakgrund och kultur. Genom att ta avstånd från olikheter, så kommer eleverna i framtida situationer inte ha samma kunskap. Deras interkulturella kompetens påverkas negativt samt deras medborgerliga bildning.

 

Målgruppen

Mer till lärare och föräldrar.

 

Läranderesurs

Inom religionskunskap får de elever, som praktiskt utövar den religionen som lektionen handlar om, leda den.

 

En kommentar på “Den mångkulturella skolans roll för elevers medborgerliga  bildning och interkulturella kompetens

  1. Nikki
    9 oktober, 2014

    Du tar upp en viktig brist i vårt skolsystem och jag håller verkligen med om att skolan borde vara en mångkulturell mötesplats. För visst ska väl skolan spela det mångkulturella samhälle som våra elever faktiskt lever och deltar i?

    Gilla

Lämna en kommentar

Information

Detta inlägg publicerades den 7 oktober, 2014 av in Svenska.

Creative commons

Bloggstatistik

  • 11 958 hits

Senaste kommentarer

Nikki om Den mångkulturella skolans rol…